الأربعاء، 15 يوليو 2009

استفتاح تااااانى


السلام عليكم ,

اولا انا اسف جدا انى اتاخرت فى السلسله دى بس دة كان لظروف خارجه عن ارادتى , وعلى اى حال انا رجعت اهو الحمد لله ,

قبل ما ابدأ احب اعرفكم على النظام اللى هشتغل بيه , انا هبدأ بتاريخ المماليك , مش من اول الفتح الاسلامى , ودة لانى شايف ان فترة حكم المماليك كانت من اعجب فترات التاريخ المصرى واكثرها اثارة , كما ان الفترة دى هتديكم مفاتيح كتير لشخصيه الانسان المصرى وهتذهلوا من التشابه الرهيب بين مصر اياميها ومصر ايامينا ..

طيب لما اتكلم عن الفترة دى هضطر اعمل كذا حاجه

التاريخ كلما كان مختصر كلما كان ممل , ودة على عكس المتعارف عليه , وانا لا اؤمن بالتاريخ المختصر او تاريخ ( النقاط والعناصر ) بتاع مناهج التربيه والتعليم دة , وكمان لا اؤمن بالتاريخ السياسى والتاريخ الاجتماعى , فالتاريخ فى وجهه نظرى وحدة واحدة لا تتجزأ باى حال من الاحوال ..

باختصار انا عايز اعيشكم فى وسط الناس دى , بحيث لما تسترجع التاريخ دة تحس انك بتفتكر زكريات قديمه من حياتك ...

طب دة هيستدعى انى اتكلم بشىء من التفصيل ودة هيكون صعب نظرا لكثافه الاحداث فى تلك الفترة وكمان نظرا لوعورة المصطلحات المتداوله فى تلك الاوقات ....

انا لا هختصر ولا هبدل المصطلحات , عايز تعيش اياميها يبقى تتكلم زى الناس ماكانت بتتكلم وتلبس زى ماكانوا بيلبسوا ..

بس عندى فكرة كويسه
بالنسبه لمشكله كثافه الاحداث فأنا هبدأ ( آسفا ) بنشر سرد مختصر واجمالى لتاريخ دولتى المماليك البحريه والبرجيه بحيث يكون فى ذهنك ترابط هيكلى للفترة دى بوجه عام , بحيث لما نخش فى التفاصيل بعد كدة محدش يتوة ..

بمعنى

كل بوست هيتكلم عن ملك او سلطان
ولما نقفل الفترة كلها هنبتدى ناخد مقتطفات من التاريخ المملوكى ونناقشها بشىء من التفصيل الممل , لان طبعا مش هيكون من الممكن اننا نلتزم بسرد تفصيلى متتابع للتاريخ فى هيئه بوستات , كدة عاوزين ولا الف سنه علشان نخلص ..

يعنى هنتكلم اجمالا وبعدين نركز على نقط معينه , ودة معناة ان الموضوع محتاج متابعه , علشان لو بوست سقط منك ممكن تدوخ بعد كدة
:D

بالنسبه لمشكله الالفاظ والاصطلاحات فانا هكتب الالفاظ الغريبه بلون مخالف وفى اخر البوست هكتب شرح وتفسير مختصر لكل مصطلح من دول .....

وطبعا قبل كل شىء لازم ابدأ ببوست الفذلكه التاريخيه المعتاد وفيه هتكلم بوجه عام عن نقاط معينه فى تاريخ ماقبل المماليك , هنكون محتاجينها فى موضوعنا ...

اهم حاااااااااجه
المتابعه
محدش يسقط بوست , انا بقول اهو ......

ايه ؟؟؟
مين ؟؟؟
انا قلت الكلام دة فى البوست اللى فات ؟؟
اة فعلا , بس هو مش بالظبط يعنى , عموما بكرة ان شاء الله هيكون بوست الفذلكه جاهز

ادعولى بقى
يلا
استعنا بالله

الخميس، 18 يونيو 2009

الفن في العصر الفرعوني الجزء الثاني

طبعا نسيتو انا قلت ايه الجزء الاول


اللي نسي يدخل هنا انا بقول اهوووووووو


قلنا ان الجزء دا هيكون عن القواعد العامة للرسم والنقش في الفن المصري 

يلا بينا كفايه رغي بقي 

الفنان المصري زمان كان حريص اوي علي تصوير الشخص بحجم كبير

اكبر من  مرافقيه وكمان بيتفق مع الوقار المحيط به والمركز الاجتماعي

( بلد بتاعت شهادات صحيح)

يعني كان بيبقي في فرق بين فلان وفلان حسب المركز والهاله اللي حواليه 
 
يعني نلاقي واحد ماسك عصايه طويله او صولجان 
تاني حاجه المصري خلي باله منها انه كان بيصور الششكل من الناحيه الواضحه

اللي هتبين اهم معالمها وتحافظ علي خصائصها 
يعني مثلا رسم الانسان من الجنب بوجه عام بس نلاقيه رسم العين والكتفين

والصدر من الامام وهنلاقي انه اتبع نفس الطريقه مع الحيوانات والطيور 

( الثور - البومه )
هنلاقيه انه مش اكتفي بس بالنظره الجانبيه لا دا كملها كمان بنظره اخري مخالف 

لكل قواعد المنظور مطبق للصوره اللي رسمها خياله 
كمان الفنان المصري حاول بقدر الامكان انه مش يخفي جزء من الجسم جزء اخر

يعني مفيش حاجه تغطي علي حاجه 
  كان حريص كمان علي تنظيم المناظر في صفوف وترتيب مفرداتها وتمثيلها 

جنب الي جنب
( كان بيرتب الحاجه يعني بينفذ بدون عقل فنان بئه ) كمان عشان كل الاشكال تظهر

مش في شكل يخبي شكل
كان حريص اوي علي اتقان دا 

اكيد حد هيسالني ان اتسالت يعني وهيقولي طيب ليه مش كان ماشي مع قواعد المنظور؟

هقولكم اهو ان صبر القاتل علي المقتول :)

اول حاجه

اول حاجه ايه يابت كيتي

اه افتكرت 
بس قبل اما اقول ليه مكنش بيمشي بيها هقول ان قواعد المنظور كان بينفذها

الاغريق في فنهم  وكان الفنان المصري عارفها

بس زي الموضه دلوقت خد اللي يناسبك ومتلبسش اللي يناسب غيرك :)


ان مفردات المنظر تبدو بالقدر الذي تراه العين 

الاشياء البعيده تبدو اقل حجم بالنسبه للناظر

وان الاشياء اللي بتقع علي خط النظر كانت بتخفي بعضها البعض 
كانت القواعد دي مش بتحقق اغراضه واهدافه 

كان هدفه توضيح ملامح الشي ككل وتثبيت حقيقته ومش كان حابب انه 

ياخد منظر جزئي 

زي ماقلت كان بياخد الشكل بصفه عامه وبيوضح التفاصيل زي العين والكتفين والصدر 

يبقي ليه مش نفذ القواعد

1- لم تكن ملائمه له 

2- هدفه توضيح ملامح الشئ

تالت حاجه بقي 
ان الصورة بتعبر عن صاحبهاو حقيقته والعقيده طبعا الزمته باتباع دا 


 كان للدولة القديمة عامة طابع معين واظب عليها الفنان المصري 

وحرص علي اتباعها طوال هذه الفتره 

كان له اسلوب خاص يعني مثلا

مثل انتصار الملك علي اعدائه فمثل الملك يخطو خطوه واسعه لياخذ بناصيه

اسير راكع ويهم بضربه بدبوس القتال 

بس مش معني دا انه قيد نفسه بهذه القواعد  

فصور جوانب الحياه اليوميه  الخاصة اللي بنشوفها علي جدران المقابر

صور الزراعه باعمالها المختلفة

بالمناسبه 

انا شفت صوره تحفه في المتحف المصري 

متدرجه ازاي

فيها ناس بتعزف 

وتدرجات زراعه المحصور

اولا حرث الارض

وبذر البذور 

وحصد النباتات

ومتصوره بشكل رائع بجد


وشفتهم مصورين حجر النرد بتاع الطوله 

والتحطيب اللي بيلعبوه في الصعيد

والطوق اللي زي الهيلاهوب كدا :))

واعمال النجاره

وبناء السفن 

ولعبه جمال الملح وهيا زي اللي بنلعبها لاطفانا دلوقت الاب او الام بينحني

ويحط البيبي علي ظهره ويمشي بيه :)
مش سابو تفصيله في الحياه الا وصورها ببراعه متناهيه وبساطه مريحه لاي حد
كان بيبدا برسم الشكل وبعدها بيلونه بالالوان المختلفه 

وكان فيه نوعين للنقش 

نقش بارز : تبرز الاشكال عن السطح الخلفي بضعه ملليمترات

نقش غائر : يكتفي فيه بحفر السطح الداخلي ونحته بتفاصيله 

وكدا ابقي خلصت الجزء دا علي خيرررررررررررررررررررررر


اشوفكم في الجزء الجاي 

وهكلم عن النحت