الخميس، 2 أبريل 2009

التتار من ظلام الهمجية الى نور الاسلام ( مقدمة )

التتار اسم لشعب زرع الرعب فى قلوب العالم , قصة مأسوية تخلى اقسي قلب يتأثر لكن مش دى كل الحقيقة ، الشعب ده له قصة عجيبة تكاد لا تصدق حنتعرف فيها على جنكيز خان اللى دبح اجدادنا زماااااان و احفاده اللى بقى ملوك مسلمين و اصحاب امبراطورية عظيمة موحدة بالله فى يوم من الايام

التتار هما اقوام نشأوا فى شمال الصين و بيندرج تحتهم قبائل كتير اشهرها المغول والسلاجقة و الترك
حياتهم كانت بدائية بتعتمد على الرعى و الصيد و عمرهم ما عرفوا وحدة مركزية و لا معنى دولة لحد ما ظهر بينهم ( تيموجين ) الاى اشتهر باسم جنكيز خان و معناها قاهر العالم و هو اللى قدر يوحد التتار بفضل المميزات اللى بيتمتع بيها كقائد عسكرى و زعيم قدر يجمع كلمة الناس عليه و ده سنة 603هـ/ 1206م تقريبًا
من ملامح تنظيم جنكيز خان للتتار هى الديانة اللى اخترعها و هى كوكتيل اديان اسلام على مسيحية على بوذية و عملهم كتياب مقدس اسمه الياسة

طموح جنكيز خان و ميله للعنف و سفك الدماء خلاه يتوسع فى غارات و حروب همجية وحشية تميزت بالتنظيم الهائل و استخدامه لعدد رهيب من الجنود ذوى القلوب الميتة تحت قيادته البارعة فى جيش يتحمل اقسى الظروف الطبيعية و قدر يوسع رقعة دولته لحد ما بقت حدودهها ممتدة من كوريا فى الشرق و الدولة الخوارزمية فى الغرب و من سهول سيبيريا فى الشمال الى بحر الصين فى الجنوب

و كان من الطبيعى مع البربرية اللى تمت بيها الهجمات التترية اننا نسمع قصة واحدة بتتكرر فى كل مدينة دخلوها تخريب و تدمير و سفك دماء الابرياء و نقض للعهود و ده حال اى شعب غير متحضر عمره ما يعرف يقدر حضارة غيره او يحترمها بالعكس بيحاول انه يمحيها كأنها بلا قيمة

المرة الجاية حنتابع رحلتنا مع اول هجمات التتار اشوفكم بعدين فى ارض المعركة

الخميس، 12 فبراير 2009

الفن في العصر الفرعوني الجزء الاول

احم احم طبعا وعشان مش اكسل انا كنت مجهزه بوست عن الفن فقلت ابقي شطوره واكتبه وانزله

طبعا المصريين القدماء سابولنا ارشيف بنفتخر بيه لحد الان

طب ايه كان هدفهم من الفن زمان

حد يقولي

ياكماحه حد يقول

عاااااااااااا هو لازمن يحني انا اقول كول حاكه كدا

طوووويب هقول وامري لله

قبل اما اقول الهدف هقول حاجه الفن المصري بيعتبر سجل حضاري بنعرف منه

الوسط الفكري اللي عاشه الانسان زمان وكمان بنعرف مدي تقدم الفتره دي


نرجع بقي للهدف

هنستشف ايه هنستشف دي لا هنلاحظ يعني من صور الالهه في المعابد والنقوش في المقابر

والتماثيل والتوابيت والاثاث الجنزي والقرابين والهبات ان كل دا كان لهدف واحد

وهو دينـــــــــــــــــى
وفى مؤرخين بيقولوا انه ديني وجنزى

*********
عصر ماقبل الاسرات

في العصر دا كان المصري بيهتم جدا بالرسم علي الفخار وكانت رسومهم غايه في البساطه والرقه

ودا بيظهر اوي في حضارة نقاده الاولي والثانيه

لكن وجد ايضا بعض النقوش علي الجدران والصلايات وايادي السكاكين بتعبر عن عنف وقسوة

بسبب الحروب اللي حدثت قبل توحيد شطري البلاد ( يحني الحرب برده كانت بتاثر في نفسهم

وبيظهر دا في نقوشهم ( زي دلوقتي لما بنلاقي الحزن في الرسم من اثر الحروب اللي بنشوفها علي الهوا اون لاين )


*********

الاسرة الاولى

مش كان في نظام مقديدين بيه احرار يحني

بس مثلا هنلاحظ ان في صلاية الملك نعرمر اللي هو اسس الاسره الاولي

هنلاقي اختلاف مثلا في احجام الناس والملك بحجم كبير اكبر من مرافقيه من رجال البلاط

يعني الفنان زمان كان بيعمل كل مركز بحجمه ( بلد بتاعت شهادات صحيح )

وهنلاحظ في ان الفن في الوقت دا بيتميز بالوقار والهدوء ويميل الي الزخارف المبسطة

ويبتعد عن الزخارف المعقدة وبيفضل الخطوط المستقيمة وبيبعد عن الخطوط المنحنية


وعلي فكرا كان في حاجه المصري زمان كان دقيق فيها

وهي انكم لو بصيتو لاي حاجه منقوشه كنتو هتلاقوا حاجا شديدة البروز او شديده العمق او قليله البروز او قليله العمق

كان سبب دا هو تاكده من كفايه الضوء يعني كان بيحسبها قبل اما يعمل حاجه

ودا اللي خلا الحضاره المصريه الفرعونيه اللي عمرها اكتر من 7000 سنه موجوده لحد الان



الجزء الجاى هكتب القواعد العامة للرسم والنقش هو جاهز بس عشان مش تزهقوا مني :)

وهحاول احط صور توضيحية