طبعا نسيتو انا قلت ايه الجزء الاول
اللي نسي يدخل هنا انا بقول اهوووووووو
قلنا ان الجزء دا هيكون عن القواعد العامة للرسم والنقش في الفن المصري
اللي نسي يدخل هنا انا بقول اهوووووووو
قلنا ان الجزء دا هيكون عن القواعد العامة للرسم والنقش في الفن المصري
يلا بينا كفايه رغي بقي
الفنان المصري زمان كان حريص اوي علي تصوير الشخص بحجم كبير
اكبر من مرافقيه وكمان بيتفق مع الوقار المحيط به والمركز الاجتماعي
( بلد بتاعت شهادات صحيح)
( بلد بتاعت شهادات صحيح)
يعني كان بيبقي في فرق بين فلان وفلان حسب المركز والهاله اللي حواليه
يعني نلاقي واحد ماسك عصايه طويله او صولجان
تاني حاجه المصري خلي باله منها انه كان بيصور الششكل من الناحيه الواضحه
اللي هتبين اهم معالمها وتحافظ علي خصائصها
اللي هتبين اهم معالمها وتحافظ علي خصائصها
يعني مثلا رسم الانسان من الجنب بوجه عام بس نلاقيه رسم العين والكتفين
والصدر من الامام وهنلاقي انه اتبع نفس الطريقه مع الحيوانات والطيور
( الثور - البومه )
والصدر من الامام وهنلاقي انه اتبع نفس الطريقه مع الحيوانات والطيور
( الثور - البومه )
هنلاقيه انه مش اكتفي بس بالنظره الجانبيه لا دا كملها كمان بنظره اخري مخالف
لكل قواعد المنظور مطبق للصوره اللي رسمها خياله
لكل قواعد المنظور مطبق للصوره اللي رسمها خياله
كمان الفنان المصري حاول بقدر الامكان انه مش يخفي جزء من الجسم جزء اخر
يعني مفيش حاجه تغطي علي حاجه
يعني مفيش حاجه تغطي علي حاجه
كان حريص كمان علي تنظيم المناظر في صفوف وترتيب مفرداتها وتمثيلها
جنب الي جنب
جنب الي جنب
( كان بيرتب الحاجه يعني بينفذ بدون عقل فنان بئه ) كمان عشان كل الاشكال تظهر
مش في شكل يخبي شكل
مش في شكل يخبي شكل
كان حريص اوي علي اتقان دا
اكيد حد هيسالني ان اتسالت يعني وهيقولي طيب ليه مش كان ماشي مع قواعد المنظور؟
هقولكم اهو ان صبر القاتل علي المقتول :)
اول حاجه
اول حاجه ايه يابت كيتي
اه افتكرت
بس قبل اما اقول ليه مكنش بيمشي بيها هقول ان قواعد المنظور كان بينفذها
الاغريق في فنهم وكان الفنان المصري عارفها
الاغريق في فنهم وكان الفنان المصري عارفها
بس زي الموضه دلوقت خد اللي يناسبك ومتلبسش اللي يناسب غيرك :)
ان مفردات المنظر تبدو بالقدر الذي تراه العين
الاشياء البعيده تبدو اقل حجم بالنسبه للناظر
وان الاشياء اللي بتقع علي خط النظر كانت بتخفي بعضها البعض
كانت القواعد دي مش بتحقق اغراضه واهدافه
كان هدفه توضيح ملامح الشي ككل وتثبيت حقيقته ومش كان حابب انه
ياخد منظر جزئي
ياخد منظر جزئي
زي ماقلت كان بياخد الشكل بصفه عامه وبيوضح التفاصيل زي العين والكتفين والصدر
يبقي ليه مش نفذ القواعد
1- لم تكن ملائمه له
2- هدفه توضيح ملامح الشئ
تالت حاجه بقي
ان الصورة بتعبر عن صاحبهاو حقيقته والعقيده طبعا الزمته باتباع دا
كان للدولة القديمة عامة طابع معين واظب عليها الفنان المصري
وحرص علي اتباعها طوال هذه الفتره
وحرص علي اتباعها طوال هذه الفتره
كان له اسلوب خاص يعني مثلا
مثل انتصار الملك علي اعدائه فمثل الملك يخطو خطوه واسعه لياخذ بناصيه
اسير راكع ويهم بضربه بدبوس القتال
اسير راكع ويهم بضربه بدبوس القتال
بس مش معني دا انه قيد نفسه بهذه القواعد
فصور جوانب الحياه اليوميه الخاصة اللي بنشوفها علي جدران المقابر
صور الزراعه باعمالها المختلفة
بالمناسبه
انا شفت صوره تحفه في المتحف المصري
متدرجه ازاي
فيها ناس بتعزف
وتدرجات زراعه المحصور
اولا حرث الارض
وبذر البذور
وحصد النباتات
ومتصوره بشكل رائع بجد
وشفتهم مصورين حجر النرد بتاع الطوله
والتحطيب اللي بيلعبوه في الصعيد
والطوق اللي زي الهيلاهوب كدا :))
واعمال النجاره
وبناء السفن
ولعبه جمال الملح وهيا زي اللي بنلعبها لاطفانا دلوقت الاب او الام بينحني
ويحط البيبي علي ظهره ويمشي بيه :)
ويحط البيبي علي ظهره ويمشي بيه :)
مش سابو تفصيله في الحياه الا وصورها ببراعه متناهيه وبساطه مريحه لاي حد
كان بيبدا برسم الشكل وبعدها بيلونه بالالوان المختلفه
وكان فيه نوعين للنقش
نقش بارز : تبرز الاشكال عن السطح الخلفي بضعه ملليمترات
نقش غائر : يكتفي فيه بحفر السطح الداخلي ونحته بتفاصيله
وكدا ابقي خلصت الجزء دا علي خيرررررررررررررررررررررر
اشوفكم في الجزء الجاي
وهكلم عن النحت