احم احم طبعا وعشان مش اكسل انا كنت مجهزه بوست عن الفن فقلت ابقي شطوره واكتبه وانزله
طبعا المصريين القدماء سابولنا ارشيف بنفتخر بيه لحد الان
طب ايه كان هدفهم من الفن زمان
حد يقولي
ياكماحه حد يقول
عاااااااااااا هو لازمن يحني انا اقول كول حاكه كدا
طوووويب هقول وامري لله
قبل اما اقول الهدف هقول حاجه الفن المصري بيعتبر سجل حضاري بنعرف منه
الوسط الفكري اللي عاشه الانسان زمان وكمان بنعرف مدي تقدم الفتره دي
نرجع بقي للهدف
هنستشف ايه هنستشف دي لا هنلاحظ يعني من صور الالهه في المعابد والنقوش في المقابر
والتماثيل والتوابيت والاثاث الجنزي والقرابين والهبات ان كل دا كان لهدف واحد
وهو دينـــــــــــــــــى وفى مؤرخين بيقولوا انه ديني وجنزى
*********
عصر ماقبل الاسرات
في العصر دا كان المصري بيهتم جدا بالرسم علي الفخار وكانت رسومهم غايه في البساطه والرقه
ودا بيظهر اوي في حضارة نقاده الاولي والثانيه
لكن وجد ايضا بعض النقوش علي الجدران والصلايات وايادي السكاكين بتعبر عن عنف وقسوة
بسبب الحروب اللي حدثت قبل توحيد شطري البلاد ( يحني الحرب برده كانت بتاثر في نفسهم
وبيظهر دا في نقوشهم ( زي دلوقتي لما بنلاقي الحزن في الرسم من اثر الحروب اللي بنشوفها علي الهوا اون لاين )
*********
الاسرة الاولى
مش كان في نظام مقديدين بيه احرار يحني
بس مثلا هنلاحظ ان في صلاية الملك نعرمر اللي هو اسس الاسره الاولي
هنلاقي اختلاف مثلا في احجام الناس والملك بحجم كبير اكبر من مرافقيه من رجال البلاط
يعني الفنان زمان كان بيعمل كل مركز بحجمه ( بلد بتاعت شهادات صحيح )
وهنلاحظ في ان الفن في الوقت دا بيتميز بالوقار والهدوء ويميل الي الزخارف المبسطة
ويبتعد عن الزخارف المعقدة وبيفضل الخطوط المستقيمة وبيبعد عن الخطوط المنحنية
وعلي فكرا كان في حاجه المصري زمان كان دقيق فيها
وهي انكم لو بصيتو لاي حاجه منقوشه كنتو هتلاقوا حاجا شديدة البروز او شديده العمق او قليله البروز او قليله العمق
كان سبب دا هو تاكده من كفايه الضوء يعني كان بيحسبها قبل اما يعمل حاجه
ودا اللي خلا الحضاره المصريه الفرعونيه اللي عمرها اكتر من 7000 سنه موجوده لحد الان
الجزء الجاى هكتب القواعد العامة للرسم والنقش هو جاهز بس عشان مش تزهقوا مني :)
وهحاول احط صور توضيحية
طبعا المصريين القدماء سابولنا ارشيف بنفتخر بيه لحد الان
طب ايه كان هدفهم من الفن زمان
حد يقولي
ياكماحه حد يقول
عاااااااااااا هو لازمن يحني انا اقول كول حاكه كدا
طوووويب هقول وامري لله
قبل اما اقول الهدف هقول حاجه الفن المصري بيعتبر سجل حضاري بنعرف منه
الوسط الفكري اللي عاشه الانسان زمان وكمان بنعرف مدي تقدم الفتره دي
نرجع بقي للهدف
هنستشف ايه هنستشف دي لا هنلاحظ يعني من صور الالهه في المعابد والنقوش في المقابر
والتماثيل والتوابيت والاثاث الجنزي والقرابين والهبات ان كل دا كان لهدف واحد
وهو دينـــــــــــــــــى وفى مؤرخين بيقولوا انه ديني وجنزى
*********
عصر ماقبل الاسرات
في العصر دا كان المصري بيهتم جدا بالرسم علي الفخار وكانت رسومهم غايه في البساطه والرقه
ودا بيظهر اوي في حضارة نقاده الاولي والثانيه
لكن وجد ايضا بعض النقوش علي الجدران والصلايات وايادي السكاكين بتعبر عن عنف وقسوة
بسبب الحروب اللي حدثت قبل توحيد شطري البلاد ( يحني الحرب برده كانت بتاثر في نفسهم
وبيظهر دا في نقوشهم ( زي دلوقتي لما بنلاقي الحزن في الرسم من اثر الحروب اللي بنشوفها علي الهوا اون لاين )
*********
الاسرة الاولى
مش كان في نظام مقديدين بيه احرار يحني
بس مثلا هنلاحظ ان في صلاية الملك نعرمر اللي هو اسس الاسره الاولي
هنلاقي اختلاف مثلا في احجام الناس والملك بحجم كبير اكبر من مرافقيه من رجال البلاط
يعني الفنان زمان كان بيعمل كل مركز بحجمه ( بلد بتاعت شهادات صحيح )
وهنلاحظ في ان الفن في الوقت دا بيتميز بالوقار والهدوء ويميل الي الزخارف المبسطة
ويبتعد عن الزخارف المعقدة وبيفضل الخطوط المستقيمة وبيبعد عن الخطوط المنحنية
وعلي فكرا كان في حاجه المصري زمان كان دقيق فيها
وهي انكم لو بصيتو لاي حاجه منقوشه كنتو هتلاقوا حاجا شديدة البروز او شديده العمق او قليله البروز او قليله العمق
كان سبب دا هو تاكده من كفايه الضوء يعني كان بيحسبها قبل اما يعمل حاجه
ودا اللي خلا الحضاره المصريه الفرعونيه اللي عمرها اكتر من 7000 سنه موجوده لحد الان
الجزء الجاى هكتب القواعد العامة للرسم والنقش هو جاهز بس عشان مش تزهقوا مني :)
وهحاول احط صور توضيحية