اولا بعتذر عن تاخري في البوست ده
ثانيا اديني هنزل الادب اهوووو
زي ما انتوا طلبتوا مني في البوست الاخير
عشان محدش يقول انهم مش كانو مؤدبين
بس الاول احب اقول ان مهما توصلنا من نتاج ادبي للقدماء المصرين
فهو يعتبر قليل جدا رغم انه اللي اكتشف كثير
كاي نتاج ادبي في اي عصر لازم نلاقي فيه القيم واللي مش له قيمه
وده مبدا اكيد متفقين عليه
يالهووووووي عليا رغايه
انا هدخل في الموضوع اهو
الاول كاي ادب لازم عشان افهمه اكون اعرف لغته ومش مجرد معرفه
وبس لا
لازم اكون جيده جدا فيها
اولا عشان اقدر اترجم صح
ثانيا ودي الاهم عشان احس بروح الكاتب وباللي كاتبه
مش يبقي الكلام بارد وهش ومن غير احساس
وده نفسي اوصله بس انا متوقفه عن مذاكره الهيروغليفي بقالي فتره
*******
سمات الادب المصري القديم
- يتميز بضخامه تاثيره الديني شانه شان كل الاداب القديمة
- تكرار في الاهداف بهدف ترسيخ المعني الذي كان يهدف اليه اصحابه
عدم وجود التخصص في غرض القطعه الادبيه الواحده
- الكثير من ادبنا الشعبي الحديث يرجع في اصله الي الادب المصري القديم
وكثيرا مانجد ان التشابه شديد بين قصصنا الشعبي الحديث وبين القصص في الدوله الوسطي
يعني مثلا قصة الملاح الغريق تشبه احدي قصص السندباد البحري
******
قصة الملاح الغريق
كان في ملاح راحل في بعثه تجاريه فكسر قاربه وتعلق بقطعه من الخشب ووصل الي جزيره خاليه من السكان فيما عدا حية ضخمه حملته الي المكان الذي كانت تعيش فيه وقد جاء في القصه ان هذه الحيه كانت الهه الجزيره وقد اخبرته بانها هي الاخري قد نجت وحدها من شهاب سقط علي الجزيره فاحرق كل اقاربها واخواتها ويسترسل في قصته فيذكر انه عاش لفتره علي هذه الجزيره الي ان جاء قارب حمله الي مصر وهو محمل بهدايا كثيره من الجزيره وبعد ان صعد الي القارب الذي اخذه الي مصر فؤجي باختفاء الجزيره
********
وبرده في قصص بتعبر عن سؤ الحاله السياسيه او حدوث بعض الاحداث التاريخيه الهامه مثل قصه الفلاح الفصيح ودي كانت بتقول ان بعض الحكام مستبدين وطغاه
بس الملاحظ ان الامراء والملك كانو بيحبو اوي الادب الجيد وتعمدوا اهمال هذا الفلاح كي يكثر من شكواه ويستمعوا الي كلامه الجيد لكن في الاخر الملك رد له حقه
********
وعندنا مثلا قصه سنوهي اللي بتوضح انه فر من مصر بس مش وضحت القصه السبب ومن السياق اللي في القصه نلاحظ انه كان عنصر مناؤي لسنوسرت الاول حينما كان وليا للعهد فلما تولي الحكم خشي سنوهي علي نفسه وفر الي فلسطين ويبين ذلك مقدار ماكان يحدث في البلاط من مؤمرات ودسائس
وكمان نستشف من كرم بدو فلسطين لسنوهي بيدل علي ان البدو كانوا يكنون الاحترام للمصرين ولحضارتهم
*******
مثلا قصة خوفو الساحر ظهر فيها الخيال بشكل واضح الا انها تعكس صورة من احداث التاريخ في العصور القديمة
فهي تشير الي ان ملوكا من سلاله رع سيعتلون العرش بعد ان يحكم خوفو وولده وحفيده وهذه القصه تدل علي ان الملك قد انتقل من الاسرة الرابعه الي ملوك الاسرة الخامسه الذين كانو ينتمون الي اصل غير ملكي
******
مثلا قصه الامير ذو المصير المحتوم
تحكي ان ملكا لا ينجب ابناء فطلب من الالهه ان تمنحه ولدا فاستجاب لدعائه ولكن كان مقدرا لهذا الامير ان يموت بلدغة ثعبان او يفترسه تمساح او كلب وتوضح كيف نجا الامير من التمساح
وعااااااااااااااااااااااااااااا
القصه هنا مش اكتملت عشان البرديه كانت تالفه وكان نفسي اعرف الباقي بقي
عاااااااااااااااااا
*******
ولم يتناول الادب المصري القصص والاساطير بس لا احنا كمان هنلاقيه متنوع
هنلاقي النقد مثل تاملات ايبوور وفيه الحكم مثل نصائح بتاح وحوتب وكاجمني وآني وامنموبي وفيه الاغاني والاناشيد الدينيه وغير الدينيه واناشيد النصر والملاحم لتحوتمس التالت وسنوسرت التالت ورمسيس التاني ومرنبتاح
واغاني الشراب والغزل وغير ذلك .
********
بعتذر عن ان اسلوبي مش زي اما اتعودتو ويمكن ده لاني نفسيا مش مظبوطه
حاولت ادخل روح خفيفه عشان الكلام يتقبل بس انا عارفه اني فشلت
البوست الجاي هتكلم عن العلوم الرياضيه والهندسيه