وسائل المواصلات
طبعا البت انا ودماغي في الموضوع اللي فات قالتلي هتطلع اوشاعه انهم كانو بياخدوها
كعاااااااااابي وانا قلت لااااااااا بلاش اوشاعات حراااااام عاااااااااا والبوست اهو بكتبه عشان
الاوشاعات واخده بالك ياللي في بالي ...
وسائل المواصلات في اي عصر لما بنتكلم عنها او لما حد يقول رايح المكان الفولاني مسافر
مثلا اي حاجه اول سوال بيجي في الانفوخي ايه هتاخدها بري ولا بحري ولا جوي
احنا بقي هنا مش هنتكلم عن الجوي لان مكنش فيه جوي لكن هتكلم عن النهري والبحري
والبري
نبدا كدا بالصلاه عللي النبي (صلوا عليه مش تتطنشوا )وش بيغمز
اولا: النقل النهري والبحري
نهر النيل كان المصريون بيتنقلوا فيه عن طريق زوارق صغيره من سيقان البردي سفتوا
البردي كان مهم ازاي بالنسبه ليهم
طيب والسفن الكبيره بيعملوها ازاي هقولكم
كانت بتتصنع من الخشب وتزود بمجاديف وبشراع مربع الشكل او مستطيل
وتتطورت صناعه السفن واختلفت اشكالها وكان ارتفاعها في مقدمتها كارتفاعها في مؤخرتها
في الدوله القديمه كانت السفن بتختلف في الاشكال والاغراض التي تستعمل من اجلها
منها السفن العريضه وسفن تجرها غيرا
اما السفن الفخمه كانت ليها قمره عريضه لا يسمح معها بوجود الشراع وكذلك لم تكن سفن
الشحن مزوده بقمرات حيث كان يستخدم كل فراغ فيها للمنقولات وكانت هناك مراكب الشحن
الكبيره التي تنقل الاثقال الضخمه وكانت بلا مجاديف او شراع وكان يجرها الرجال او تجرها
سفن اخري ومن امثله هذه السفن المعده للنقل كانت تنقل الاحجار في كافه عصور التاريخ
وقد تطورت السفن في اشكالها تطورا عظيما في عهد الدولتين الوسطي والحديثه وزخرفت
بكثير من الزخارف وخاصه سفن الرحلات والحملات البحريه التي تميزت عن سفن النيل في
بنائها نظرا لما كانت تتعرض له في اسفارها الطويله وقد اشارت بعض الاساطير والقصص
الادبيه القديمه الي ماكان يتعرض له المسافرين في البحر من مخاطر مثال علي ذلك قصه
الملاح الغريق .
المواصلات البريه
كانت اقل شاناً من مواصلات النهر لانها لم تكن في الدوله القديمه وسيله مجديه او اقتصاديه
في نقل البضائع الكبيره الحجم والعظيمه الوزن ولهذا ظلت دون تطور فقد استخدم الاشراف
محفات (حلوه محفات دي استنوا استنوا هقلوكوا هي ايه ) عباره عن مقاعد يمكن حملها
والشريف جالس فيها وكانت تزود احيانا بمظله وكانت هذه المحفه توضع علي حمارين
متجاورين او يحملها بعض الرجال (اعتقد شوفتوها في بعض الحفلات الفرعونيه بتاعه كده
من الذهب وبيقعد عليها الشخص ويفضلوا ماشيين بيه بقي).
نيجي للحمار كان هو احسن وسائل النقل الشعبيه ومع ذلك لم يمثل المصري وهو يركب
الحمار ولكن نشاهده في النقوش ينقل الحاصلات الزراعيه وغيرها من المنقولات
اما في الدوله الحديثه ابطلت المحفه والحمار ولكنها ظلت تستخدم في الحفلات والمناسبات
الخاصه فقط واستخدموا مكانها المركبات لكن لم يستعمل الحصان وحده الا في بعض الحالات
الضروريه الملحه كالفرار من معركه حربيه او لمهمه سريعه كطلب نجده او غيرها
وكانت تستخدم ايضا عربات ضخمه تجرها ثيران لنقل الزواد والامتعه لعمال المناجم اما
المركبات كانت غالبا للسفر والصيد والحرب المصري لم يكن كثير التنقل فكانت رحلاته
مقتصره علي نطاق ضيق فكان كل اقليم يتصل بجيرانه مباشره اي ان الاتصال لم يكن نشيطا
الا بين الاقاليم المتجاوره والمصري لم يتصل بالاقطار الاجنبيه الا للحصول علي سلعها
المختلفه اي ان هذا الاتصال حددته عوامل سياسيه واقتصاديه مختلفه فنري الاتصال
بالرسائل والمكاتبات اكثر نشاطا ولبعد المسافه وجد هناك طائفه من الرسل كانوا في خدمه
الخاصه من الشعب وكان هؤلاء الرسل عاده يحملون بض الهدايا والسلع الخفيفه
كده انا خلصت الحياه الاقتصااااادية كووووووولها كيكيكيكيكيكيك
البوست الجاي مش عارفه اكلم عن ايه تحبوا انت اتكلم عن الحياه العسكريه ولا الاداره ولا
الناحيه الدينيه ولا الادبيه اقترحوا انتوا بس البوست الجاي هيحتاج وقت شويه في التجهيز
بس اقترحوا عشان ابدا اعمله