الأربعاء، 17 سبتمبر 2008

حضاره مصر الفرعونيه الجزء السادس

وسائل المواصلات

طبعا البت انا ودماغي في الموضوع اللي فات قالتلي هتطلع اوشاعه انهم كانو بياخدوها

كعاااااااااابي وانا قلت لااااااااا بلاش اوشاعات حراااااام عاااااااااا والبوست اهو بكتبه عشان

الاوشاعات واخده بالك ياللي في بالي ...

وسائل المواصلات في اي عصر لما بنتكلم عنها او لما حد يقول رايح المكان الفولاني مسافر

مثلا اي حاجه اول سوال بيجي في الانفوخي ايه هتاخدها بري ولا بحري ولا جوي

احنا بقي هنا مش هنتكلم عن الجوي لان مكنش فيه جوي لكن هتكلم عن النهري والبحري

والبري

نبدا كدا بالصلاه عللي النبي (صلوا عليه مش تتطنشوا )وش بيغمز

اولا: النقل النهري والبحري

نهر النيل كان المصريون بيتنقلوا فيه عن طريق زوارق صغيره من سيقان البردي سفتوا

البردي كان مهم ازاي بالنسبه ليهم

طيب والسفن الكبيره بيعملوها ازاي هقولكم

كانت بتتصنع من الخشب وتزود بمجاديف وبشراع مربع الشكل او مستطيل

وتتطورت صناعه السفن واختلفت اشكالها وكان ارتفاعها في مقدمتها كارتفاعها في مؤخرتها

في الدوله القديمه كانت السفن بتختلف في الاشكال والاغراض التي تستعمل من اجلها

منها السفن العريضه وسفن تجرها غيرا

اما السفن الفخمه كانت ليها قمره عريضه لا يسمح معها بوجود الشراع وكذلك لم تكن سفن

الشحن مزوده بقمرات حيث كان يستخدم كل فراغ فيها للمنقولات وكانت هناك مراكب الشحن

الكبيره التي تنقل الاثقال الضخمه وكانت بلا مجاديف او شراع وكان يجرها الرجال او تجرها

سفن اخري ومن امثله هذه السفن المعده للنقل كانت تنقل الاحجار في كافه عصور التاريخ

وقد تطورت السفن في اشكالها تطورا عظيما في عهد الدولتين الوسطي والحديثه وزخرفت

بكثير من الزخارف وخاصه سفن الرحلات والحملات البحريه التي تميزت عن سفن النيل في

بنائها نظرا لما كانت تتعرض له في اسفارها الطويله وقد اشارت بعض الاساطير والقصص

الادبيه القديمه الي ماكان يتعرض له المسافرين في البحر من مخاطر مثال علي ذلك قصه

الملاح الغريق .

المواصلات البريه

كانت اقل شاناً من مواصلات النهر لانها لم تكن في الدوله القديمه وسيله مجديه او اقتصاديه

في نقل البضائع الكبيره الحجم والعظيمه الوزن ولهذا ظلت دون تطور فقد استخدم الاشراف

محفات (حلوه محفات دي استنوا استنوا هقلوكوا هي ايه ) عباره عن مقاعد يمكن حملها

والشريف جالس فيها وكانت تزود احيانا بمظله وكانت هذه المحفه توضع علي حمارين

متجاورين او يحملها بعض الرجال (اعتقد شوفتوها في بعض الحفلات الفرعونيه بتاعه كده

من الذهب وبيقعد عليها الشخص ويفضلوا ماشيين بيه بقي).

نيجي للحمار كان هو احسن وسائل النقل الشعبيه ومع ذلك لم يمثل المصري وهو يركب

الحمار ولكن نشاهده في النقوش ينقل الحاصلات الزراعيه وغيرها من المنقولات

اما في الدوله الحديثه ابطلت المحفه والحمار ولكنها ظلت تستخدم في الحفلات والمناسبات

الخاصه فقط واستخدموا مكانها المركبات لكن لم يستعمل الحصان وحده الا في بعض الحالات

الضروريه الملحه كالفرار من معركه حربيه او لمهمه سريعه كطلب نجده او غيرها

وكانت تستخدم ايضا عربات ضخمه تجرها ثيران لنقل الزواد والامتعه لعمال المناجم اما

المركبات كانت غالبا للسفر والصيد والحرب المصري لم يكن كثير التنقل فكانت رحلاته

مقتصره علي نطاق ضيق فكان كل اقليم يتصل بجيرانه مباشره اي ان الاتصال لم يكن نشيطا

الا بين الاقاليم المتجاوره والمصري لم يتصل بالاقطار الاجنبيه الا للحصول علي سلعها

المختلفه اي ان هذا الاتصال حددته عوامل سياسيه واقتصاديه مختلفه فنري الاتصال

بالرسائل والمكاتبات اكثر نشاطا ولبعد المسافه وجد هناك طائفه من الرسل كانوا في خدمه

الخاصه من الشعب وكان هؤلاء الرسل عاده يحملون بض الهدايا والسلع الخفيفه

كده انا خلصت الحياه الاقتصااااادية كووووووولها كيكيكيكيكيكيك

البوست الجاي مش عارفه اكلم عن ايه تحبوا انت اتكلم عن الحياه العسكريه ولا الاداره ولا

الناحيه الدينيه ولا الادبيه اقترحوا انتوا بس البوست الجاي هيحتاج وقت شويه في التجهيز

بس اقترحوا عشان ابدا اعمله

الجمعة، 5 سبتمبر 2008

حضارة مصر الفرعونيه الجزء الخامس



باقي الحياه الاقتصاديه

الاول انا نزلت عن الحياه الاقتصاديه (الزراعه وتربيه المواشي والصناعه)



التجارة الداخلية


نيجي للجزء المهمل من الحياه الاقتصاديه وهو التجارة


شايفكوا بتقولوا مهمل ليه وبتقارنو كلمه تجارة بالعصر الحالي انها اساس

للحياه الاقتصاديه

هقول لان بعض الاثريين زعم ان التجاره لم تذكر في النصوص المصريه.



طيب ليه انا قلت انه زعم عشان التاتي :

1- احنا عارفين ان الرحاله في الدوله القديمه كانوا يذهبون الي النوبه للتبادل التجاري

2- قصه الملاح الغريق في منكم اكيد يعرفها عشان كانت رحلته للتجارة

3- قصه الملاح الفصيح بتدل علي انه كان بيتاجر ببعض السلع من وادي النطرون

4- رحله بونت اللي كانت في عهد الملكه حتشبسوت كانت رحله تجاريه قامت بها بعثه ملكيه


يبقي ازاي بقي متزكرتش في النصوص ولا انتوا ايه رايكو




نكمل كلامنا يلا بس خلو بالكو مش معني كلامي ان التجارة كان ليها كيان واضح وبارز في النصوص المصريه القديمه كانت ضعيفه برده

نكمل بقي

كان التبادل التجاري في الاسواق المحلية يتم عن طريق المقايضه وتشير لنا نقوش الدولة القديمه الي قيام السوق الذي تدور المعاملة فيه علي المبادلة والمقايضه حيث كان الفلاح يتبادل الحبوب بالبيض او الطيور او الحلي ..... الخ مع فلاح اخر .

ومنذ قيام الدولة الحديثه اتسع نطاق الاسواق والمقايضه فشملت بعض البضائع المستوردة خاصه في المواني الكبيره بجوار رسو السفن وكانت الوحده التي تقوم علي اساسها المقايضه هي "وبن" وهي تساوي 91 جرام من النحاس.

كده انا خلصت كلامي عن التجارة الداخليه


طيب ماتيجو نشوف التجاره الخارجيه كان ايه نظامها



في عهد الدولة الوسطي توطدت العلاقات بين مصر والبلاد الاخري كسوريا والنوبه وليبيا .

وفي عهد الدولة الحديثه اخذت الاساطيل البحريه تجوب البحرين وتعود بسلع ومواد لم تكن معروفه من قبل .

فقد اتي المصري القديم بالقردة والعاج وخشب الابنوس وجلود الفهود من النوبه ,وخشب الارز من لبنان ،والبخور من بلاد بونت ، والكحل والعطور من فلسطين وغيرها من سلع البلاد الاخري .

وعلي فكره التجارة الخارجيه ماثرتش علي الحياة المصريه بس لا دي اثرت في باقي الاقطار الاخري

حيث بدات التجارة المصريه ومصنوعاتها تنتقل الي البلاد الاخري وبدات الشعوب الاخري التي اتصلت بمصر تأخذ من حضارتها وتتطبع بالطابع المصري

وقد ادت هذه التنقلات التجارية بالطبع الي التبادل التجاري والحضاري بين مصر وهذه الدول.


وبكده خلصت الجزء وموعدنا مع الجزء القادم عن وسائل المواصلات الله هما كانو بياخدوها كعابي ولا ايه