الجمعة، 5 سبتمبر 2008

حضارة مصر الفرعونيه الجزء الخامس



باقي الحياه الاقتصاديه

الاول انا نزلت عن الحياه الاقتصاديه (الزراعه وتربيه المواشي والصناعه)



التجارة الداخلية


نيجي للجزء المهمل من الحياه الاقتصاديه وهو التجارة


شايفكوا بتقولوا مهمل ليه وبتقارنو كلمه تجارة بالعصر الحالي انها اساس

للحياه الاقتصاديه

هقول لان بعض الاثريين زعم ان التجاره لم تذكر في النصوص المصريه.



طيب ليه انا قلت انه زعم عشان التاتي :

1- احنا عارفين ان الرحاله في الدوله القديمه كانوا يذهبون الي النوبه للتبادل التجاري

2- قصه الملاح الغريق في منكم اكيد يعرفها عشان كانت رحلته للتجارة

3- قصه الملاح الفصيح بتدل علي انه كان بيتاجر ببعض السلع من وادي النطرون

4- رحله بونت اللي كانت في عهد الملكه حتشبسوت كانت رحله تجاريه قامت بها بعثه ملكيه


يبقي ازاي بقي متزكرتش في النصوص ولا انتوا ايه رايكو




نكمل كلامنا يلا بس خلو بالكو مش معني كلامي ان التجارة كان ليها كيان واضح وبارز في النصوص المصريه القديمه كانت ضعيفه برده

نكمل بقي

كان التبادل التجاري في الاسواق المحلية يتم عن طريق المقايضه وتشير لنا نقوش الدولة القديمه الي قيام السوق الذي تدور المعاملة فيه علي المبادلة والمقايضه حيث كان الفلاح يتبادل الحبوب بالبيض او الطيور او الحلي ..... الخ مع فلاح اخر .

ومنذ قيام الدولة الحديثه اتسع نطاق الاسواق والمقايضه فشملت بعض البضائع المستوردة خاصه في المواني الكبيره بجوار رسو السفن وكانت الوحده التي تقوم علي اساسها المقايضه هي "وبن" وهي تساوي 91 جرام من النحاس.

كده انا خلصت كلامي عن التجارة الداخليه


طيب ماتيجو نشوف التجاره الخارجيه كان ايه نظامها



في عهد الدولة الوسطي توطدت العلاقات بين مصر والبلاد الاخري كسوريا والنوبه وليبيا .

وفي عهد الدولة الحديثه اخذت الاساطيل البحريه تجوب البحرين وتعود بسلع ومواد لم تكن معروفه من قبل .

فقد اتي المصري القديم بالقردة والعاج وخشب الابنوس وجلود الفهود من النوبه ,وخشب الارز من لبنان ،والبخور من بلاد بونت ، والكحل والعطور من فلسطين وغيرها من سلع البلاد الاخري .

وعلي فكره التجارة الخارجيه ماثرتش علي الحياة المصريه بس لا دي اثرت في باقي الاقطار الاخري

حيث بدات التجارة المصريه ومصنوعاتها تنتقل الي البلاد الاخري وبدات الشعوب الاخري التي اتصلت بمصر تأخذ من حضارتها وتتطبع بالطابع المصري

وقد ادت هذه التنقلات التجارية بالطبع الي التبادل التجاري والحضاري بين مصر وهذه الدول.


وبكده خلصت الجزء وموعدنا مع الجزء القادم عن وسائل المواصلات الله هما كانو بياخدوها كعابي ولا ايه

الأربعاء، 20 أغسطس 2008

حضاره مصر الفرعونيه الجزء الرابع





تابع الحاله الاقتصاديه

هنتكلم دلوقتي عن حاله الصانع المصري



كان الصانع حالته زي الفلاح حالته بائسه برده وان كانت حاله الصانع تدعو الي السخريه

فقال احد شعراء الدوله الوسطي عن صناع المعادن

ان الحداد لا يوفد كسفير لبلاده ولا يؤدي الصانع رساله ،كذلك وصف الحداد بانه يقف بجانب موقده واصابعه مثل جلد

التمساح ورائحته انتن من بيض السمك

اما النجار فهو مرهق في عمله دائم العناء

انا بكده عرضت وجهه نظر في العامل المصري

لكن انا شايفه انها نظره غير عادله خالص ده صناعتهم ونتاج عملهم لحد الان العالم كله مبهور بيها ومعني كده ان منتجات

العامل المصري عملها بشغف وحب ومكنش مجبور عليها

لاني اعتقد انه لو كان كاره العمل ده مكنش اخرج ايات في الصنع تعيش لالاف السنين

ده احنا لو لاحظنا اننا هنلاقي مصنوعات للعمال المصريين يعجز العامل الحديث عن صنعها

برغم الامكانيات المهوله اللي عنده



نيجي بقي للمواد الخام




وكانت المواد الخام نتيجه البيئه المحليه او مما يستورده من البيئات المجاوره ولو تاملنا كده هنلاقي ان اهم المواد الخام هي



البردي




كانت له استعمالات عديده ودخل في صناعات كثيره من ذلك ان سيقان البردي استخدمت في بناء الاكواخ وعمل القوارب والحصر

والسلال والحبال والنعال وكمان كانت سيقان البرده تجمع في حزم لتقوم مقام الاعمده عند تسقيف المنازل او عند رفع تعريشاتها

الخفيفه او لتقويه الجدران و استخدم كمان في عمل صحف الكتابه وايضا كانت زهره البردي تعتبر رمز للوجه البحري





الكتان

وجد في مصر منذ اقدم العصور بالنسبه لكثره المستنقعات وجادت زراعته لوفره المياه وقد استعمل في انواع مختلفه من النسيج منها

الخشن والرقيق والشفاف حيث نهضت صناعه الغزل والنسيج منذ اقدم العصور


كان الرجال يحترفون هذه الصناعه في معظم الاحوال وكانت النساء يقمن بها في المناسج العامه او يقمن بعمليه الغزل والنسيج

كعمل خاص يقمن به في منازلهم

وكانت الانوال المستعمله تتطور بتطور الزمن

ففي الدوله الوسطي

كانت ساذجه والعمل عليها مرهقا لانها تحتم علي النساج الجوس في هيئه القرفصاء

اما الدوله الحديثه

كانت الانوال من النوع المركب التي اتاحت شيئا من الراحه للصانع الذي يقوم بالعمل عليها

وتمثل علي جدران مقابر بني حسن وطيبه مناظر تمثل زراعه الكتان


وكانت الالهه نيت هي الهه النسيج




نيجي لمراحل الكتان






1/ جمع سيقان هذا النبات

2/تمشيطها بعد التجفيف

3/تغلي السيقان ليلين لحاؤها

4/تطرق بعد ذلك لازاله هذا اللحاء

5/ تندي الالياف بالماء

6/ تفتل بمغزل

وبعد غزل الكتان تؤخذ خيوطه للانوال لنسجه


الجلود



استخدمت الجلود في الصناعه منذ اقدم العصور وكانت الجلود المستعمله لاينزع عنها شعرهاالجميل مثل

جلود الفهود او الحيوانات التي كان جلدها اقرب الي الفراء مثل بعض انواع القرود التي يؤتي بها من بلاد بونت





استخدامات الجلود



استخدمت في عمل الملابس وكان الجلد يصبغ غالبا باللون الاحمر واحيانا اصفر او اخضر

واستخدمت في صناعه التروس والجعاب وعلب المرايا وصناعه اغطيه الراس والنعال والاحزمه والمقاعد

وقرب الماء وارضيه العربات والقفازات (مثل قفاز توت عنخ امون)





الاخشاب


لم تعرف مصر الانواع الجيده من الاخشاب حتي ان بعض الانواع المتوسطه كان يحافظ عليها بشده

واهم الانواع التي كانت شائعه في مصر هي الجميز زالدوم والاثل والسنط والنبق والصفصاف وكلها انواع غير جيده

اما الاخشاب الجيده فكانت تستورد من الخارج مثل الارز الذي كان يجلب من لبنان

اما البلوط والصنوبر فكان يجلب من سوريا واسيا الصغري وجنوب اوروبا

والابنوس من النوبه وبلاد بونت

النجار


من اهم الصناع في مصر يستعمل ادوات بسيطه من النحاس اوالبرونز يستعين في تثبيت اجزائها بسيور من الجلد مثل القادوم

والمنشار والازميل والمثقاب والمسحاه (الفاره)

شوفوا بقي اد ايه ادوات بسيطه وطلعت صناعات محدش عرف يطلعها باحدث اجهزه

وقد تمكن النجار من عمل المراكب والمركبات واجزاء المنازل والاثاث والاسلحه والتوابيت المطعمه بالعاج والابنوس وغير ذلك

واننا نجدان المراكب مقوسه من الطرفين

وقد توصل المصري الي تقويس الخشب بطريقه بسيطه للغايه

يضع عامود اسطوانيا في وسط القارب ينتهي من اعلي بفرعين يثبت بينهما حبل ويوصل طرف كل فرع بطرف القارب المقابل

له ثم توضع عصا في الحبل الوصل بين الطرفين وباداره العصا تضيق المسافه بين الفرعين وبالتالي يشد طرفاهما

طرفي القارب نحو الداخل



الفخار


ان حياه الاستقرار تطلبت ان يقوم الانسان بحفظ حاجياته وكان المصري محظوظا في بيئته لان النيل كان يجلب

الطمي في كل عام

فصنع منه الاواني اللازمه لحفظ اطعمته وكان يصنع تلك الاواني من الطمي دون حرقه

ويبدو ان صناعه الفخار في مصر لم تتاثر بمؤثرات خارجيه كثيره






تعالو نشوف مراحل صنع الفخار


عجن الطين

التعديل باضافه التبن والروث رالي ان يتماسك

تشكيل الاواني

التجفيف

التكسيه والصقل والتلميع



صهر المعادن


قد عرف النحاس والبرونز منذ اقدم العصور وسيناء هي المورد الذي جاء منه النحاس والبرونز

كان اكثر استعمالا لصلابته

وعرف المصري خلط المعادن

نحاس + صفيح=برونز

فضه+دهب= الكتروم

نحاس احمر+زنك=نحاس اصفر

ومن انواع الدهب(دهب مياه -دهب جبال -دهب بلاد النوبه)

كان يقسمه المصري حسب المورد

وقد بلغ اهتمام المصري بالدهب ان عملت التخطيطات والرسوم التي تبين موقع المناجم

نيجي بقي للحديد

كان مصدره سمائي اي من الشهب ولم يستخدم في الصناعه الا في عهد الدوله الحديثه عندما توصولو الي معرفه

طريقه استخلاصه وتشكيله وهو ساخن

وقد قصر استعماله علي رؤؤس السهام وبعض ادوات القتال واستخدم في العصر الصاوي في كثير من الاغراض

وفي صناعه الالات والادوات الزراعيه التي استعملت في الزراعه






الاحجار



استخدم المصري احجار كتريه

1- الحجر الجيري

بنيت به المعابد والمقابر والهياكل المختلفه كما نحتت منه التماثيل وصنعت منه الاوانيواللوحات وغيرها

2- الصوان

صنع الالات والاسلحه

3- المرمر

صناعه الاواني

4- الحجر الرملي

في البناء والتماثيل

5- الجرانيت

زينت به المعابد وعملت به المسلات والتماثيل والاواني وتكسيه الجدران






وبكده يبقي انتهي الجزء الرابع ونلتقي في الجزء الخامس وهتكلم فيه عن التجاره